Gazoport LNG w 2023
Rekordowy import LNG do Polski w 2023 roku
Grupa ORLEN odebrała w ubiegłym roku 62 dostawy skroplonego gazu ziemnego, o cztery więcej niż w roku 2022. Łączny wolumen importu wyniósł ok. 4,66 mln ton, co oznacza pełne wykorzystanie zarezerwowanej przepustowości polskiego gazoportu w Świnoujściu.
Gazoport LNG w 2023 roku był jednym z najważniejszych elementów strategii bezpieczeństwa energetycznego Polski. W ostatnich latach kraj ten uniezależnił się od dostaw gazu ziemnego z Rosji, a LNG stał się jednym z głównych źródeł tego surowca dla Polski.
W 2023 roku głównym kierunkiem importu LNG do Polski były Stany Zjednoczone, z których do Świnoujścia dotarło 41 statków. Na drugim miejscu znalazł się Katar z liczbą 19 dostaw. Po jednym transporcie trafiło do świnoujskiego gazoportu z Trynidadu i Tobago oraz Gwinei Równikowej.
Ważną rolę w umacnianiu pozycji LNG w polskim systemie bezpieczeństwa energetycznego odgrywa rozwój własnej floty gazowców. W październiku 2023 roku Grupa ORLEN odebrała dwa nowe statki LNG o nazwach „Święta Barbara” i „Ignacy Łukasiewicz”. Dołączają one tym samym do dwóch już istniejących jednostek: „Lech Kaczyński” i „Grażyna Gęsicka”.
Dalszą intensyfikację importu LNG do Polski umożliwi m.in. planowane na 2028 rok uruchomienie drugiego, polskiego gazoportu w Zatoce Gdańskiej. Grupa ORLEN zarezerwowała w nim pełne moce regazyfikacyjne, które wyniosą 6,1 mld m sześc. rocznie.
Wraz z rozbudową Gazoport LNG w 2023 roku im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu łączna przepustowość obu instalacji wzrośnie do ok. 14 mld m sześc., co pozwoli na pokrycie około 25% krajowego zapotrzebowania na gaz ziemny.
Ochronne obudowy EX dla terminali LNG
Nasze obudowy EX wykonane z poliestru, aluminium i stali nierdzewnej chronią komponenty elektroniczne w strefach zagrożonych wybuchem na terminalach LNG.
Ze względu na swój niewielki objętość skroplony gaz ziemny (LNG) jest niezbędny dla zasilania energetycznego w Niemczech. Produkuje się go przez schładzanie gazu ziemnego do -164 stopni Celsjusza, co zmniejsza jego objętość o sześciocyfrowy czynnik. LNG może być transportowany drogą morską do terminalu LNG, gdzie jest ponownie przekształcany w gaz i wprowadzany do sąsiadującej sieci gazowej.
Jako doświadczony specjalista w zakresie obudów EX, ROSE Systemtechnik opracowuje i produkuje systemy obudów EX do tych celów. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w tym zakresie pierwszy niemiecki terminal LNG w Wilhelmshaven został wyposażony w obudowy Ex e wykonane z poliestru firmy ROSE podczas budowy.
Nasze rozwiązania obudów posiadają wszystkie niezbędne atesty i od dziesięcioleci są wykorzystywane w zastosowaniach w branży naftowej i gazowej na całym świecie. Są certyfikowane zgodnie z dyrektywami ATEX i IECEx i podlegają ścisłym kontrolom jakości. Oprócz obudów EX firma ROSE Systemtechnik oferuje również stacje sterownicze EX. W razie potrzeby przyciski, lampki kontrolne, przełączniki itp. są integrowane w obudowach zgodnie z wymaganą klasą ochrony.
W naszym portfolio znaleźć można również rozwiązania do strefy zagrożonej wybuchem EX uznanych producentów takich jak Pepper+Fuchs, WISKA, PFLITSCH, Anamet Europe, BearPol, EXproducts i STAHL.
Dodaj komentarz